Eindelijk secretaressedag - Reisverslag uit Gârbova, Roemenië van Kerstreis Roemenië - WaarBenJij.nu Eindelijk secretaressedag - Reisverslag uit Gârbova, Roemenië van Kerstreis Roemenië - WaarBenJij.nu

Eindelijk secretaressedag

Door: Connie

Blijf op de hoogte en volg Kerstreis

16 April 2015 | Roemenië, Gârbova

Om acht uur vanmorgen stond zoals elke morgen weer een heerlijk ontbijt voor ons klaar. Maar twee dames uit ons gezelschap waren door hun baas al vroeg van een heerlijk ontbijtje op bed voorzien. Het was tenslotte secretaressedag. Ook tijdens hun tweede ontbijt werden deze secretaresses door baas Jan in het zonnetje gezet met een heerlijk luchtje. Goed nieuws, want vanaf dat moment waren de tulpenbedden weer veilig.
Na het ontbijt reden we naar Dobirca voor andermaal een bakkie bij Adina. Wie eenmaal het grandioze uitzicht vanaf hun ‘binnenerf’ heeft gezien zou daar wel dagelijks van willen genieten. Na de koffie splitste onze groep zich weer op. Wim en Jannie reden met de bus van Micha met Marius, Adina naar Mercur om wat hobbels op de weg van de geboorteaangifte van de dochter van Marius en Anka te slechten. Daar slaagden zij zo goed in dat de dankbare ouders meedeelden dat zij hun dochter mede naar Janny wilden vernoemen.
De rest van ons reisde ondertussen naar Dobirca om ons klushuis te voorzien van een laatste lik muurverf. Na het werk kregen we nog een wensenlijstje mee voor de inrichting van de opgeknapte kamer: een kleine tafel, zeven stoelen, een gasfles ………
Om twaalf uur waren we terug in Girbova voor een snelle lunch en daarna reden we andermaal naar Dobirca voor een kindermiddag in het dorpshuis. De opkomst was overweldigend. We telden wel 140 kinderen en tieners. Ook moeders, grootmoeders en grootvaders schoven aan.
Het was hartverwarmend om de kinderen te zien genieten van het poppenspel, die liedjes, de bijbelverhalen en de kleurplaat. De limonade moest flink worden ‘verdund’ om iedereen te drinken te kunnen geven, maar Marjan slaagde er wonderwel in om bekertje na bekertje te vullen.
Over onze hele dag lag wel een schaduw van zorgen om Diana, die ’s morgens vroeg in het ziekenhuis was geweest voor een echo, daar te horen had gekregen dat de baby de navelstreng om de nek had en dat ze te weinig vruchtwater had. Toch was ze naar huis gestuurd, maar ’s middags werd ze met een ambulance weer naar het ziekenhuis gebracht. Voor de veiligheid van de baby was een keizersnede noodzakelijk, maar Elia en Diana bleken geen verzekering te hebben. We maken ons ernstige zorgen dat de doktoren eerst geld willen zien voordat ze zal worden geopereerd. Tot overmaat van ramp bleek het autosleuteltje van Elia te zijn afgebroken. Jan ging met hem op weg om een setje nieuwe sleutels te verkrijgen, zodat hij zijn vrouw in het ziekenhuis kon bezoeken en voorzien van eten.
De rest van de groep genoot nog een uurtje van de middagzon en Jan was precies op tijd terug om met ons te genieten van een heerlijke spaghettimaaltijd.
Onze bijbelstudie vanavond werd verzorgd door Ineke. Onderwerp was de ontmoeting van Jezus met Petrus aan het meer van Galilea. Petrus kreeg driemaal de vraag voorgelegd: ‘Heb je Mij waarlijk lief?
Morgen staat ons weer een mooi, vol programma te wachten met natuurschoon en veel ontmoetingen met ‘mooie’ mensen.

• 17 April 2015 - 09:58

Jan Schreuders:

Zie je wel Ineke dat het gelukt is. Met wat Hulp lukt het altijd. Hartelijke groeten vanuit Giessen. (ook voor Marja natuurlijk!)

• 17 April 2015 - 10:17

Arie:

Lieve mensen en 'baas' Jan,
    Wat een diversiteit aan belevenissen.
    In Nederland past dat niet in 1 dag maar in Roemenië Noe problema!
    We bidden dat het met Diana en kind goed mag komen.
    Als wij daarin iets kunnen betekenen horen we dat graag.

Groet ook van Lisa en Joël