Eten wat de pot schaft - Reisverslag uit Gârbova, Roemenië van Kerstreis Roemenië - WaarBenJij.nu Eten wat de pot schaft - Reisverslag uit Gârbova, Roemenië van Kerstreis Roemenië - WaarBenJij.nu

Eten wat de pot schaft

Door: AJA

Blijf op de hoogte en volg Kerstreis

04 Juni 2015 | Roemenië, Gârbova

Terwijl het hier om half 10 in de avond donker begint te worden storten we ons nog eens even op de blog.
Want ook deze dag was een dag gevuld met belevenissen, Want je mag weten als je gaat werken in het koninkrijk dan word je steeds weer verrast.
Terug kijkend op deze dag zien we de hand van God in al het werk wat we doen.
We hadden voor deze dag klus werk staan genoteerd. Ondanks dat de wekker pas om 7 uur zou aflopen was het vooral Arie die ruimschoots voor tijd wakker was. Hij kan of wil gewoon niet slapen
Mogelijk wil Arie echt met volle teugen genieten van het zijn hier en houd hij zich zelf wakker om ook de nachten volkomen te kunnen genieten van de week in Roemenie.
En terwijl onze ogen zich langzaam opende hoorde we onder ons in het restaurant gedragen Duits gezang klinken. Oke die waren dus al wakker nu wij dus ook. En we hadden deze morgen opnieuw de primeur we konden in het zonnetje eten. Heerlijk op het terras, broodje met kaas, ham, komkommer enz. kopje koffie erbij jus de Orange maakte het compleet. Maar aangezien Arie en ik meer van zoet houden dan van zuur hebben de we Jus de Orange gelaten voor wat het was.
We trokken af naar Dobirca om ons te melden bij de graaf ploeg. In huize Immanuel zijn de verbouwingen nog volop aan de gang en word in een voormalig varkensstal een kinderopvang gecreerd. Op deze wijze kunnen de kinderen worden opgevangen terwijl de moeders op de Alfa cursus zijn. Er moest vandaag circa 10m3 grond worden uitgegraven ja wel met het handje helemaal.
En grond uit een oude stal van 1819 zit best wel vast. Maar we waren met circa 6 personen dus eigenlijk viel het nog wel mee. Ondertussen was de temperatuur opgelopen naar 25 graden dus t luie zweet kwam er wel uit. Spitten, graven , stenen, kuub na kuub kwam buiten terecht.
We hadden gevraagd of Diana voor het eten zou willen zorgen, we gokte dus op een echte roemeense maaltijd. T was dus afwachten. Er was voor gezorgd dat ze eerst wat boodschappen kon doen. Dus wat zou het worden. U als u mij een beetje ken begrijpt u dat ik ondertussen wel een fototje ben wezen maken in de keuken , nou ja keuken, alleen een gaspitje naats het draaiende wasmachine met een pannetje die voor elk doeleinde word gebruikt, en zeker meer dan alleen eten koken. (denk hierbij aan: varkensvoer, kippen slachten, vliegenmepper, afwasteiltje, po??? enz…..)
Maar we zouden wel zien wat de pot zou schaffen en jawel om precies klokslag 12 uur klonk de rui… ETEN. Nou daar gingen we …….
Tafel gedekt servet, en de pan op tafel, bak met geweldigen tomaten komkommer salade, gebakken aardappels in de bewuste pan, brood, schapenkaas, blokken varkensvet, rauwe uien en jawel heerlijke cordon bleus. Wat een geweldigen maaltijd had ze bereid echt ongelofelijk. We hebben ons helemaal rond gegeten. Overigens niks gemerkt van wat er met de pan zoal word gedaan. Tenminste tot op heden nog niet.
En gelukkig hebben de Roemenen niet veel haast om aan het werk te gaan dus konden ook wij even rustig beginnen. Maar er zat nog een slordige 4 kuub grond dus er moest nog wel even iets worden gedaan. Ondertussen is Jan met Elia naar Garbova gegaan om de betonmolen op te halen en bij onze medereizigers welbekende bouwmarkt geweest om betonijzer te halen. En de oude dame zat noig steeds achter de kassa, buro of ze niet weg geweest. Ze keek nors over haar bril en we rekende af.
En toen we terug waren was het graaf werk eigenlijk klaar. Pfff daar kwam ik best van af.
Ondertussen was Arie op zijn specialisme ingezet riool aanleg dus zijn kennis kwam ook weer van pas. En reken maar dat het straks goed afloopt. Ik bedoel de rommel uit de wc.
We werkte het ijzer er in zodat alles klaar was om morgen de beton te kunnen storten.
Oke t koste best wel een beetje moeite om samen te communiceren met handen en voeten en uitleggen van de nederlandse bouwmethode maar we zijn er in geslaagd.
En we waren precies op tijd klaar want de lucht dreigde en na een paar minuten storte het van de hemel dikke druppel en het onweer was niet van de lucht. We vluchten de keuken in en we leerde de vrouw des huizes nog even hoe je een draad door de tunnel van een gordijn doet.. Niet met je vingers er door rommelen maar je gebruikt een vork als naald en zie daar een kind kan de was doen.
En voor we het gordijn ophingen voor de deur opening speelde nog even poppenkast met het gordijn op half hoogte. Zelfs oma van 70 jaar wisten we te vermaken zo dat ze buikschuddend en dat is best een flinke buik hoor , die van Arie en mij lijken daar niet op, op haar stoel zat.
We vertrokken om een uur of zes naar Poarte Oilor om daar weer te gaan eten. Eerst brachten we bouwvakker nog even thuis en namen we nog een vrouw mee die stond te liften en een stukje mee wilde naar Ludus. Ludus dat is twee uur verder. Ja wel maar ze reisde van dorp naar dopr en dacht zeker thuis komen.
In het volgende dorp dropte we haar weer. En vervolgde we onze weg naar Garbova .
Als eerste kropen we onder de douche om al het stof en zweet af te spoelen.
We werden door Lunatsa verrast met een heerlijk maaltijd. Aardappel puree, snitsel, salade mix, patat, mix van bruine bonen met worstje enz. Dus weer een volle buik.
Wat doen we vanavond, gaan we na deze werkzaame dag gelijk naar bed of…???
We besloten nog even naar Calnic te gaan en te kijken of Pavel of zijn vrouw thuis waren. Deze troffen we niet thuis dus reden we door naar naar Marcus en Maria. En daar vielen we met onze neus in de vis.
Ze hadden net vis gebakken dus we moesten direct aan de vis, dus we zitten weer met brood Jus en Vis aan tafel. Na wat heen en weer gepraat te hebben gingen we weer verder maar niet dan eerst voor elkaar te hebben gebeden. Marcus haalde de grote bijbel voor de dag en gaf ons psalm 122 vers 7 mee “Laat vrede in uw vestingwal zijn en rust in uw burchten”.
We baden voor elkaar en voor onze families een indrukwekkend moment als je weet dat onze vrouwen kinderen circa 2000 km bij je vandaan zijn. En wonderlijk om dan te weten dat onze God en Heer niet aan plaats gebonden is.
We brachten nog een kort bezoek aan Johannus, Chistina was werken in Duistland en zo kwam ook deze dan weer aan het eind.
Onder tussen hier 11 uur dus bed tijd want morgen willen we om 7 uur op de bouw staan om beton te storten
Tot morgen

• 05 Juni 2015 - 20:16

Marja:

Wat een geweldige verhalen om te lezen, super leuk. Wat maken jullie weer veel mee!! Geweldig, ben trots op jullie! En jullie komen niets te kort zo te zien aan de foto's, jullie worden flink verwend. Een geweldige, gezellige en gezegende tijd met alle Roemenen, vrienden en elkaar ;-)