Eindelijk de kraan en nog steeds rose - Reisverslag uit Gârbova, Roemenië van Kerstreis Roemenië - WaarBenJij.nu Eindelijk de kraan en nog steeds rose - Reisverslag uit Gârbova, Roemenië van Kerstreis Roemenië - WaarBenJij.nu

Eindelijk de kraan en nog steeds rose

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Kerstreis

01 Augustus 2015 | Roemenië, Gârbova

Beste lezers van blog 5 
Wat gaat de tijd toch snel. Er zijn alweer 5 dagen voorbij. Deze dag, een zaterdag begon voor ons als roëmeniegangers extra vroeg. Om 7.00 zaten de meeste aan de ontbijttafel om vervolgens vroeg aan de slag te gaan. De meeste denkt u? Ja want Arie was geveld door wat darmprobleempjes. Iets met ontstopping of verstopping. Hierdoor was één van de projectleiders dus tijdelijk uitgeschakeld. De dag begon met de grote vraag of de graafmachine er zou zijn. En wat denk u? Ja hoor! De beloofde graafmachine van vrijdagmorgen was exact een dag later gearriveerd. Een aantal gingen hier vol goede moed aan de slag. De rest van de crew ging verder met de klus aan het ‘biggetjes huis’ Dit is het klushuis met de roze muren. Hier is hard gewerkt onder leiding van verschillende opperhoofden. Zo hadden we bijna voor elke klus wel een opperhoofd aangesteld om alles in goede banen te leiden. Er werd geschuurd, geschilderd, geverfd, gekliederd en gekladderd, maar het resultaat mocht er zijn. De wanden van het tweede kamertje zijn vandaag ook roze geworden! Verder een lekker fris wit plafonnetje wat zorgt voor een frisse heldere ruimte.
De graafmachine was snel door opziener Jan Meerkerk aan het werk gezet. In een mengelmoes van Nederlands-Roemeens of Roemeens-Nederlands werd aan de machinist uitgelegd wat de bedoeling was. Maakt u zelf maar op wat Jan bedoelde: Egalize, taluta, terrassa hoppa….. In ieder geval is het middenpad uitgegraven en is er een wirwar aan pvc-leidingen gelegd met de hand. De jongens kwamen nogal wat obstakels tegen in de vorm van stenen en nog meer stenen en nog één en nog één en…..oude pijpleidingen.
Terug van de klussen zijn we bij een mevrouw op bezoek geweest dit het nodige heeft meegemaakt. Ze zit in een lastige situatie waarin ze zelf haar kinderen opvoed zonder een man. Ze heeft ook geen werk waardoor ze van een uitkering moet rondkomen. We hebben met haar gebeden en gezongen en haar wat eten gegeven.
Rond 16.30 waren we terug op de ‘Schaapspoort’. De meeste besloten een heerlijke duik te nemen in het zwembad. Hierna hebben we gegeten en Bijbelstudie gedaan. De Bijbelstudie ging over Daniël die een besluit in het hart nam (Dan. 1:8). Over deze daad mochten we in groepjes nadenken wat het ons zegt en hoe wij hier zelf in staan.
Denkt u hier ook wel eens over na wat u besluit zal zijn voor het leven?